Friday 11 November 2011

the Eh' Haeusl : dulu rumah murah sekarang hotel 5 bintang

 amberg,jerman ada sebuah rumah murah yang dahulunya dijadikan rumah sementara untuk pasangan yang baru berkahwin kini menjadi hotel bertaraf 5 bintang terkecil di dunia pada masa dulu pihak majlis perbandaran telah menetapkan undang2 jika satu pasangan itu ingin berkahwin mereka haruslah mempunyai harta dan ini menjadi penghalang kepada golongan yang berpendapatan rendah,dari situ muncul idea kreatif   seorang hartawan warga tempatan yang melihat peluang itu sebagai punca menambah pendapatan telah membina sebuah rumah yang kecil tetapi murah dan sesuai untuk diisytihar sebagai 'harta' yang menjadi kelulusan untuk pasangan itu berkahwin.

pasangan barbara dan heinza wilhelm yang pernah membeli rumah ini
kebanyakkan pasangan membeli rumah itu untuk tempoh sementara dan selepas berkahwin mereka menjual rumah itu kepada pasangan lain dan berterusan sehingga lah rumah itu digelar 'rumah perkahwinan' dan usia rumah itu ialah 283 tahun sejak ia mula dibina. dan ada lagenda menyatakan pasangan yang pernah menetap disitu kekal bersama ke akhir hayat. 
kini hotel ni menjadi tumpuan untuk honeymoon dan walaupun dekorasi dalamannya jauh berbeza tapiu ukuran rumahnya masih seperti dulu

No comments:

Post a Comment