Wednesday 9 November 2011

suku sakat kanibal


karibia
Nama suku kaum inilah yang menjadi sebutan untuk orang yang memakan orang lain. Suku kaum ini diketahui merupakan suku kaum pertama di dunia yang melakukan kanibalisme. Pengembara zaman dahulu mengenali mereka dengan nama “The Carib people of the Lesser Antilles”. Nama ini diberikan oleh colombus dalam catatannya dengan menyebut nama “caniba” (yang merupakan kata lain dari kariba yang bermaksud “orang yang memakan orang”). Para suku kaum karibia ini biasanya melakukan kanibalisme kepada musuhnya,namun semenjak masuknya agama kristian di sana,secara perlahan lahan budaya itu mulai hilang.

AZTEC
Suku kaum aztec tidak dinafikan lagi sebagai suku kaum yang paling brutal sebelum columbos menemui benua Amerika .
Mereka melakukan ribuan pengorbanan menggunakan manusia tiap tahun. Korban biasanya dicabut jantungnya yang masih dalam keadaan berdegup. Setelah itu tubuh mangsa korban tadi dijadikan masakan untuk dimakan beramai-ramai..
suku kaum asli amerika
Pada masa awal penaklukan benua amerika, banyak ahli ahli sejarah bercerita tentang suku kaum Indian di Amerika  yang melakukan  kanibalisme. Walaupun sekarang masih jadi perdebatan namun banyak yang mengaku memiliki bukti kukuh dimana kanibalesme turut dilakukan oleh suku kaum Indian. Contohnya suku indian karankawa di texas, pada tahun 1768 seorang pendeta ataupun kata lain ahli gereja yang berasal dari sepanyol menyaksikan dan merakam  ritual yang dilakukan karankawa kepada musuhnya yang diikat. Mereka mengelilingi korban tersebut dan secara bergilir2 memotong kulit/daging mangsa lalu memakan nya di depan mata mangsa tadi.








suku sakat afrika
Penduduk di benua ini masih melakukan amalan kanibalisme sampai sekarang.Walaupun tidak pernah ada bukti2 kukuh yang mengia kan perkara tersebut ,banyak saksi2 melaporkan tentang adanya aktiviti2 perdagangan organ tubuh manusia disana. Disertai juga dengan bukti banyak warga asing yang melancong ke sana hilang ketika melalui kawasan2 suku kaum tadi. Biasanya penculikan dilakukan oleh pelampau2. Selain itu juga, pada masa perang congo ke 2 dan perang sipil di Liberia dan Sierra Leone,terdapat juga aktiviti2 kanibalisme yang dlakukan mereka.

No comments:

Post a Comment