Tuesday 18 October 2011

pasukan kebangsaan hungary : dulu dan sekarang


 dulu ......

Hungary satu masa dulu adalah kuasa utama bola sepak eropah, setanding dengan itali,jerman barat,belanda.tapi bermulanya dekad 90 & 2000 an keruntuhan legasi ferenc puskas dan sandor kocsis mula berlaku dengan the magical magyars gagal dalam kempen kelayakan ke kejohanan utama spt EURO dan piala dunia fifa. spt harimau malaya, hungary digeruni oleh lawan mereka pada zaman magical magyar (50 an) dan mereka turut memperkenalkan taktik ' TOTAL FOOTBALL' yang kemudiannya dipopularkan oleh pasukan belanda.

hungary, turut digelar the golden team dan magnificient magyars menempa kejayaan awal dgn menjadi naib juara di fifa world cup 1938 setelah tumpas kepada itali dan paling diingati pada kempen piala dunia 1954 mereka membelasah korea selatan 9-0,diikuti kemenangan 8-3 keatas jerman barat, dan suku akhir mengejutkan brazil 4-2 dan separuh akhir memalukan juara 1930 & 1950 uruguay dengan 4-2. di final kejohanan itu hungary bertemu kembali dengan jerman barat tetapi mereka gagal mengulangi kejayaan membelasah pasukan juara itu dengan mendahului 2-0 tetapi kemudian jerman barat bangkit utk menang 3-2 dan final itu digelar miracle of bern
dekad 60 an pula hungary memenangi tempat ke 3 euro 1964 dengan menumpaskan denmark 3-1.di piala dunia 1966 pula mereka diletakkan sekumpulan dengan brazil,portugal dan bulgaria.pada perlawanan pertama hungary di kalahkan oleh portugal 3-1 dengan portugal ketika itu memiliki penjaring terbanyak kejohanan EUSOBIO dan perlawanan kedua mereka bangkit utk mengalahkan brazil 3-1  yang mempunyai penyerang legenda pele dan perlawanan ke3 peringkat kumpulan mereka membenam bulgaria 3-1 dan melangkah ke suku akhir bertemu soviet union.dan tersingkir dengan jaringan 2-1.

era 70 an pula mereka menduduki tempat ke4 euro 1972 di belgium setelah kecundang di separuh akhir kepada soviet union 1-0 dan di penentuan tempat ke 3/4 di tumpaskan oleh tuan rumah,belgium 2-1.

zaman 80 an  mereka layak ke piala dunia 1982 di sepanyol dengan mencipta jumlah jaringan besar apabila membelasah el salvador 10-1  tetapi mereka gagal layak ke peringkat seterusnya apabila tumpas kepada argentina dan belgium. edisi 1986 pula bola sepak hungary berada dalam krisis apabila mereka tersingkir awal dari kejohanan dan sejak itu mereka gagal layak ke piala dunia dan euro.


sandor kocsis 'legenda catalan dan hungary'

the golden team
ferenc puskas 'legenda sepanjang masa hungary'

 sekarang.....

setelah menyaksikan kejatuhan bolasepak hungary pada hujung 80 an dan dekad 90 an mula timbul kesedaran pada dikalangan mereka utk membangunkan semula bola sepak mereka dengan menubuhkan the hungarian children's football federation pada 2008 bertujuan mengasah bakat pemain dari kanak2 lagi dan ini tidak ada pada sultan bola dan fail association malaysia.

pada 2009 skuad b-20 mereka layak ke piala dunia remaja fifa b-20 dan mendapat tempat ke 3 dan penantian setengah abad hungary utk meraih pingat akhirnya tercapai dan munculnya pemain muda spt balazs dzsudzsak, vladimir koman dan adam szalai menandakan evolusi bola sepak hungary sudah pun bermula dan buktinya mereka pada dekad 90 an dahulu pernah menduduki ranking terendah fifa dlm sejarah mereka apabila jatuh di kedudukan ke 87 fifa. dan pada september lalu mereka berjaya merubah kedudukan ke ranking 27 fifa kedudukan paling tinggi mereka sejak ranking fifa diperkenalkan dengan mengatasi turki(28) korea selatan dan republik ireland (29) . malaysia paling tinggi rankingnya ialah 75 pada 1993 dan terkini ialah 147 fifa. betapa jauh berbeza nya mentaliti dan usaha pengurusan hungary dan malaysia yang sudah 26 tahun diterajui oleh sultan bola yang tidak tahu apa2 mengenai bolasepak melainkan bolanya sendiri.


marton fulop

gabor kiraly

balasz dzsudzask

roland juhasz

vladimir koman

zoltan gera

gergely rudolf
 sepatutnya dlm 26 tahun tempoh pemerintahan itu negara kita sudah pun layak ke piala dunia atau piala asia sekurang2nya.tetapi sejak sultan bola memerintah awan hitam mula menyelubungi malaysia dengan sistem liga yang tidak stabil,rasuah, dan pembangunan bola sepak yang gagal.serta peruntukkan kewangan yang tidak disalurkan ke tempat yg sepatutnya selain akaun dan poket kroni sultan bola.

No comments:

Post a Comment