Saturday 24 September 2011

hanya ada satu PELE'

yang aku maksudkan bukan pele brazil tu. tp pele yang main utk kelab eskisehirspor, kelab di liga turkey.   nama  sebenar pele ini ialah vitor hugo gomes passos dan tak diketahui kenapa dipanggil pele. memulakan karier nya di vitoria guimares dan seterusnya dibeli oleh inter milan tapi hanya bertahan semusim pasal tidak memenuhi standard permainan inter. kemudian dijadikan umpan dalam pakej perpindahan   ricardo quaresma dari porto ke inter dan pele dari inter ke porto dlm perjanjian bernilai 18.6 juta euro.


pada januari 2009 pele yang tidak menjadi ini ke fratton park mencuba nasib bersama portsmouth dlm option perpindahan tetap di hujung musim tetapi tidak berjaya dan tidak membuat sebarang penampilan dlm tempoh pinjaman itu. perpindahan nya ke genoa hampir menjadi kenyataan tetapi gagal sebab takde kata sepakat dan sekali lagi pele dipinjamkan ke real valladolid dan nasib malangnya berterusan bila kelab itu tersingkir dari la liga.



nasibnya mula berubah bila dibeli oleh eskisehirspor,kelab liga turki. utk kontrak 3 tahun.persamaanya dengan pele ialah TIADA! kerana pele legenda berasal dari brazil dan pele moden ini pulak dari portugal.diorg jugak bermain di posisi berbeza dengan si legenda di posisi serangan dan si mitos modes di central midfielder.

No comments:

Post a Comment