Sunday 11 September 2011

10 tahun insiden 11 september

9 september ( aku masih rasa itu satu tempoh yg sekejap walaupun 10 tahun dah berlalu) dunia dikejutkan dengan bangunan pusat dagangan dunia (WTC) di new york,amerika syarikat.runtuh setelah dirempuh oleh dua buah kapal terbang yg telah di rampas. dan sejak itu atas dasar keamanan dunia(kononnya) amerika dan sekutunya telah menyerang afghanistan utk memburu osama bin laden,yg dikatakan mengetuai rangkaian al-qaeda yg merupakan dalang kepada insiden 9:11 itu.





world trade center semasa hayat nya
pada pagi 9.11 .2001 ketika penduduk new york terkejut setelah melihat kelibat kapal terbang komersial di tengah2 bandar raya sibuk itu,dan merempuh bangunan yg menjadi mercu tanda bandar itu.dlm masa kurang dari  satu jam, bangunan berkembar itu jatuh menyembah bumi dengan bangunan 2 mengambil masa 56 minit dan bangunan 2 pula setengah jam kemudian .dlm tempoh itu pusat bandar new york diseliputi debu.

setelah disiasat osama bin laden telah dijadikan punca insiden ini.dan pada bulan jun lalu osama bin laden telah diisytiharkan mati setelah rumah persembunyiannya di dikepung.tetapi itu hanya DRAMA! utk memburukkan islam. osama sebenarnya tim osman seorg agen CIA. dan setelah dikaji mengapa WTC runtuh dlm tempoh yg singkat kajian menunjukkan yang bom telah pun dipasang dlm bangunan yg mempunyai struktur besi yg tidak mudah lebur itu, dan pada hari kejadian pekerja berbangsa yahudi tidak bekerja pada hari itu dan ini menimbulkan  tanda bahawa mereka diberitahu terlebih dahulu tentang kejadian itu.


keadaan kompleks WTC setelah runtuh
keadaan bangunan itu runtuh pula agak ganjil kerana sebaik sahaja dirempuh ia terus rebah dengan pantas!!! hakikatnya jika dirempuh bahagian yg dirempuh terlebih dahulu akan terbakar dan mengambil masa yg lama utk api merebak ke aras lain.dan ia tidak akan runtuh sebegitu mudah.

No comments:

Post a Comment