Sunday 4 September 2011

GOOGLE kini berusia 13 tahun!!!!


 pada 4 september 1998,dua orang sahabat yang sedang melanjutka pengajian dalam bidang PHD telah mencipta satu enjin carian maklumat yg menjadi jenama terhebat dunia pada hari ni. mereka ialah larry page dan sergey brin yg mengikuti pengajian di universiti stanford,amerika syarikat.




larry page dan sergey brin.
google telah mula diasaskan pada 1996 tetapi mula beroperasi pada 4 september 1998. google sebenarnya adalah kesalahan ejaan 'googol' yg bermaksud angka 1 kemudiannya diikuti seratus angka 0,yg memberi makna bahawa enjin carian google ini mampu mencari seberapa banyak maklumat yg diiginkan oleh penggunanya.google asalnya beroperasi sbg google.standford.edu. dan pada 1997  domain google mula didaftarkan.pada mei 2011 google telah dikunjungi 1 bilion pengunjung/visitor.





google juga mengubah tema mereka mengikut keadaan
google mula berkembang sebagai satu entiti dengan mula mewujudkan google image,translate,Gmail,map, dan macam2 lagi. yg terbaru wujudnya google+ bertujuan menyaingi laman sosial facebook. google turut bersaing dengan mozilla,safari dan internet explorer dengan mewujudkan google chrome.





google plus



No comments:

Post a Comment