Saturday 7 May 2011

youtube

youtube adalah sebuah laman web perkongsian video,menonton video & meng upload video secara percuma.yg dimulakan pada 2005 oleh 3 rakan karib iaitu steve chen ,chad hurley & jawed karim mereka bertiga ketika itu adalah pekerja PAYPAL. idea utk mencipta youtube ni dtg setelah mereka mengalami kesukaran utk berkongsi video dinner party  yg telah dirakam di rumah chen. youtube memulakan operasi mereka dengan modal yg dilaburkan oleh sequia capital sebanyak 11.5 Juta US dolar.bermula november 2005-april 2006.
pd julai 2006,mereka mengumukan yg lebih 65 000 video baru  telah di upload ke youtube setiap hari.dan mereka telah menerima 100 juta tontonan setiap hari.youtube juga mendominasi pembekal video online terbanyak di A.S dengan menguasai 43 peratus market shared dan menerima lebih 14 bilion tontonan video utk tahun 2010.alexa,penganalisa trafik internet telah meletakkan youtube di tempat ke 3 di belakang facebokk & google dlm laman web yg paling banyak dilawati.
chad hurley,steve chen & jawed karim


kontroversi:
youtube juga dilanda kontroversi dgn UTUBE sebuah laman web milik pengilang & pembekal peralatan logam/besi di A.S kes ini kemudiannya dibawa ke mahkamah dan berakhir dgn utube menukar alamat mereka kepada www. utubeonline.com


google juga telah membeli youtube pada harga 1.65 bilion us dolar pada 2006.pada 2010 youtube telah memperkenalkan aplikasi baru iaitu sewaan filem tetapi hanya boleh digunakan di amerika sahaja.kini pesaing terdekat youtube ialah HULU iaitu sebuah laman web yg menayangkan video on demand.tetapi liputannya hanya di A.S sahaja.hulu menjalinkan kerjasama dengan syarikat penerbitan seperti fox entertainment group.

No comments:

Post a Comment