Sunday 4 October 2015

Merseyside Derby Liverpool vs Everton

Merseyside derby pada hari ini meskipun tidak gah seperti El Classico tetapi dari segi nostalgia nya masih lagi boleh dianggap antara derby yang paling banyak ditonton di dunia. Kerana perlawanan yang menemukan 2 kelab dari wilayah Merseyside ini istimewa kerana Everton adalah abang kepada Liverpool, tetapi Liverpool lebih berjaya dari segi kutipan trofi berbanding Everton.

Istimewa nya lagi pertemuan ini adalah kerana di Merseyside, adalah perkara biasa dalam 1 keluarga jika ibu bapa penyokong Liverpool tetapi anak mereka menyokong Everton, begitu juga jika si abang menyokong Liverpool, adiknya pula penyokong Everton. Hal ini agak janggal jika kita lihat di derby lain seperti Man City dan Man Utd kerana penyokong Man City berasal dari kawasan bandar Manchester manakala penyokong Red Devil berasa dari Salford, kawasan luar bandar.

Faktor permusuhan 2 musuh setempat ini adalah Everton terlebih dahulu bermain di Anfield, tetapi pemilik Anfield, John Houlding tidak bersetuju dengan kadar sewa yang dirunding lantas menubuhkan Liverpool Fc dan Everton berpindah ke Goodisoan Park yang jaraknya kurang dari 1 Kilometer !!.



No comments:

Post a Comment