Thursday 8 October 2015

Ciptaan-ciptaan Yang Mengubah Dunia Secara Tidak Sengaja

Siapa sangka semua ciptaan ini dihasilkan secara tidak sengaja ? lantas dikomersialkan di seluruh dunia dan menjana keuntungan berbilion-bilion dan jutaan dollar setahun. Kita semua tahu Coca Cola asalnya adalah ubat sakit kepala, tetapi bagaimana pula dengan yang lain ??

Popsicle yang digemari setiap pelusuk dunia dihasilkan setelah seorang budak terlupa untuk membuang sudu dari air manis nya, Microwave Oven terhasil daripada teknoloji radar, Viagra asalnya dicipta untuk menurunkan tekanan darah tinggi, Cornflake terhasil akibat kelalaian adik beradik Kellog yang terlupa memadamkan api untuk merebus bijian gandum untuk membuat granola !

Kon aiskrim wafel tercipta apabila penjual aiskrim kehabisan kon, disebelahnya adalah kedai wafel yang tidak laku jualan wafel keras nya, jadi dia mendapat idea dengan melipat wafel itu menjadi kon aiskrim dan digemari ramai. Kerepek kentang terhasil apabila George Crum kecewa dan berang dengan hasil jualan French fries nya sering dipulangkan oleh pelanggan kerana tebal dan tidak ranggup, dia lantas menghiris kentang senipis yang boleh dan digoreng kemudiannya menjadi 1 fenomena baru.


No comments:

Post a Comment