Friday 2 October 2015

Fahami Maksud Latino Dan Hispanic Dengan Lebih Mendalam

Bila bercakap tentang Latino kita pasti teringat orang-orang Mexico dan mereka-mereka yang datang dari negara-negara berbahasa Sepanyol, begitu juga apabila terdengar perkataan Hispania, kita akan terfikir orang Sepanyol. Tapi tahukah anda 2 perkataan tersebut sama tapi tidak serupa ??

Hispanic merujuk kepada mereka yang berasal dari negara Sepanyol, manakala Latino pula merujuk kepada mereka yang berasal dari benua Amerika Latin. Tapi maksud Latino itu bukan saja merujuk kepada mereka yang berasal dari negara berbahasa Sepanyol semata-mata ia turut digunakan untuk mereka yang berasal dari Brazil walaupun negara itu berbahasa Portugis, unik bukan ??

Walaupun benua Amerika Latin itu didominasi negara-negara berbahasa Sepanyol, masih ada negara-negara kecil yang menggunakan bahasa lain sebagai medium perantaraan iaitu Suriname,yang menggunakan bahasa Belanda, Guyana -  Inggeris, French Guiana - Perancis.

Mexico walaupun berada dalam benua Amerika Utara mereka juga boleh dikategorikan sebagai Latino, begitu juga dengan negara-negara yang berbahasa Sepanyol di Amerika Tengah seperti Costa Rica, Honduras, Guatemala, El Salvador, Nicaragua. Jadi Latino ini tidak terhad kepada mereka yang berasal dari benua Amerika Latin sahaja.

Perbincangan ini makin rumit kerana ada juga negara-negara teluk Caribbean yang berbahasa Sepanyol seperti Puerto Rico, Cuba, Republic Dominica tapi ada juga yang tidak berbahasa Sepanyol seperti Jamaica, Bahamas yang menggunakan bahasa Inggeris. Ah makin mengelirukan bukan definisi Latino ini ??


Bukan itu sahaja, Trinidad & Tobago walaupun masih dalam lingkungan Benua Amerika Latin, mereka menggunakan bahasa Inggeris. Ini tidak termasuk lagi negara-negara kepulauan kecil berdekatan.

Diharap kekeliruan ini dapat dijelaskan dalam video ini.



No comments:

Post a Comment