Sunday 4 October 2015

23 Tahun Selepas Tembok Berlin Runtuh

3 Oktober 1989 bermula lah era baru di benua Eropah, negara Jerman yang terpisah 2 sejak berakhirnya era perang dunia ke 2 hinggalah tamatnya perang dingin bercantum semula menjadi 1. Tembok Berlin yang memisahkan 2 negara itu diruntuhkan dan lagu kumpulan rock legenda Jerman, Scorpion - Wind Of Change berkumandang menandakan berakhir sudah hayat sebuah tembok pemisah yang memisahkan 2 sahabat, adik beradik bahkan bandaraya Berlin sendiri terpisah menjadi Berlin Timur dan Barat selama 28 tahun itu berakhir.

Jerman Barat yang Pro-Amerika manakala Jerman Timur- Pro Komunis Russia, ramai penduduk Jerman Timur lari ke sebelah barat untuk kehidupan yang lebih baik dan bebas. Untuk menghalang penghijrahan besar-besaran itu tembok dibina dan siap sepenuhnya pada 1961.

Tetapi, itu yang kita nampak secara fizikalnya sebuah tembok batu diruntuhkan. Tetapi pendedahan dibawah ini walaupun sudah bersama sejak 1989 sebelah timur Jerman masih lagi serba serbi ketinggalan jika hendak dibandingkan dengan barat. Baik dari segi ekonomi atau pun pembangunan, kadar kelahiran merosot, kadar bunuh diri meningkat dan kewujudan bandar mati kesan penghijrahan penduduk timur ke barat yang telah membangun pesat sejak berakhrnya perang dunia ke 2.



No comments:

Post a Comment