Wednesday 15 January 2020

Dilemma Aku.....

Dulu-dulu zaman belom reti download movie aku suka suruh orang pegi downloadkan dan kadang-kadang mintak je orang tu pi transfer terus dalam external hard drive aku. Time tu satu haram aku tak tau cemane nak guna torrent atau yang sewaktu dengannya, media fire ? warez bb? aku selalu nampak website ni dulu tapi tak pasti la betul ke boleh guna download movie ?

Masa berganti masa, bila aku duduk jauh dari kawan-kawan dan lepas format laptop abes lenyap la segala mala movies yang aku simpan bertahun-tahun. Sudahnya aku kena mula dari kosong balik, belajar sendiri cara nak donlod bermula dengan cinemaindo/layarkaca/bioskopxii masa ni aku nak key in subtitles pun tak reti. Mampos la kena hadap hardsub indo yang lebih banyak bikin kusut kepala dari khusyuk melayan movie.

Lepas tu aku pelan pelan kayuh guna Torrent, dari situ la tau cemana fungsi seed dan leech sambil tu berlambak lagi site torrent aku pergi sebab senang nak carik movie kalau site utama macam KAT kena katup. Time ni syok ah sebab ada unifi kat rumah, main donlod je apa apa siri tv,filem. Tapi lepas berpindah rumah memang seksa gila aku nak donlod movie. Dahla internet phone mahal, rumah takde wifi plak tu. Kalau ada pun cuma 1mbps ??? sia sia je. Dari situ la tabiat hoarder movies aku ni bercambah sampai ada movies yang aku donlod 2 tahun lepas pun sampai ke sudah tak sempat tengok sebab banyak sangat movies aku donlod dalam masa sebulan, ni time takde promosi data internet, kalau ada promosi data macam bulan raya,merdeka tu korang bayangkan la berapa banyak movies aku donlod sampai 88 GB abes buta buta je. Bukan sekali beli tu, tiap tiap minggu.

Sekarang ni pening kepala fikir bila aku ada masa nak tengok lambakan movie ni ? oh ye tabiat hoarder ni menjadi jadi lepas aku kenal telegram dan abes channel telegram ni aku godek sebab nak donlod movie yang belom tentu aku ada masa nak tengok.

No comments:

Post a Comment