Friday 10 August 2018

Malam Penuh Bermisteri 2013 Filem Melayu

Lisa, anak perempuan tunggal dalam sebuah keluarga. Satu hari dia pulang ke rumah dan berasa pelik mengapa ibu bapanya tidak mempedulikan dirinya.

Tanpa dia sedari, sebenarnya roh dia pulang ke rumah kerana jasadnya telah mati dibunuh malam sebelum itu. Oleh sebab itu ibu bapanya tidak memberi perhatian kepadanya kerana mereka di alam berbeza.

Sepanjang filem ini, Lisa secara tidak sengaja bertemu kembali dengan roh-roh senasib dengannya. Ada yang mati dilanggar, ada mati lemas.

* filem ini banyak menggunakan dubbing, rakaman semula suara. Suara Rahim Razali, Mislina Mustafa dan Sasha Omar. Dibarisi Azri Iskandar, selain 2 nama otai dalam industri hiburan tanah air, sepatutnya filem ini mendapat review yang baik tetapi hasilnya tak seperti yang diharapkan. Kualiti dubbing amat mengecewakan. Seakan akan cuba mempersendakan gaya bahasa pelakon asal. lebih lebih lagi suara dubbing untuk watak Dato Rahim Razali. Mislina Mustafa pula bukanlah pelakon sebarangan kerana dia sudah berpengalaman tetapi suara dubbing menggantikan suara asal beliau terlalu lemah kualiti nya.

Penulis sendiri kali pertama mendengar dan menonton filem ini. Tidak menyangka pula naskhah ini sebenarnya dirilis dalam format filem. Penulis secara kebetulan menontonnya di astro mustika. Sekalipun penulis tidak pernah melihat trailer, poster filem ini. Selepas digugel rupanya dikeluarkan pada November 2013 !! 5 tahun dulu.

Sasha Omar, pengarah dan pelakon watak utama filem ini terlebih dahulu berlakon dalam filem tamil, dan ini adalah debut sulungnya dalam percubaan menerobos scene filem Melayu. Terlebih dahulu dia pernah menerbitkan filem yang mempunyai jalan cerita sama dalam genre tamil yang dinamakan, Atenga.

http://www.sinarharian.com.my/mobile/hiburan/malam-penuh-bermisteri-1.216938

No comments:

Post a Comment