Friday 17 August 2018

Kenangan Metrobus

Sepanjang lebih 1 dekad menetap di KL sekalipun aku tak penah naik metrobus, tambang metrobus pun aku tak tau.

Sebab aku lebih prefer naik LRT ke pusat bandar. Aku mungkin antara yang bernasib kurang baik takde merasa pengalaman naik metrobus ni.

Patut la lama tak nampak bas ni, rupanya dah lebih 2 tahun tak beroperasi. Kali terakhir aku jumpa bas ni, livery atau kaler dia dah tukar putih kosong (plain white).

Sebagai seorang yang kerap melihat metrobus tapi sekalipun tapenah naik, first impression aku dah cukup buat aku rasa tak selesa. Dengan badan bas macam tak penah cuci je, comot nya, pastu plak macam tak penah langsung usaha cat baru atau tukar je terus ke model lain. Dahla model metrobus ni guna model sama macam bas sekolah, bas express yang cuma ada 1 pintu masuk, situ masuk situ la keluar. Berbeza dengan Rapid KL yang tengok dari luar dah nampak gah. Ruang dalaman tampak luas, pandangan transparent (telus) jadi senang la kita yang menunggu diluar ni buat keputusan nak naik ke atau tunggu bas seterusnya kalau sume berdiri dalam bas macam sardin. Keselesaan toksah citer la, nak keluar pun teratur sebab ada 2 pintu, masuk dari depan dan keluar atau scan kad Touch n go/Myrapid kat scanner ikut pintu belakang.

Ye, aku tau rapid KL modal besar sebab under prasarana. Tapi takkan la kau tanak kompetitif?? untuk kekal relevan dan kompeten dalam apa apa bidang,industri kau kena sentiasa ada progress. Bukan stick kat 1 point je.

Papepun tamat disitu la kisah metrobus. Bas yang sinonim dengan badan bercat putih dan diselangi garis biru dan hijau.

No comments:

Post a Comment