Friday 5 August 2011

green lantern



berjuta tahun yg lampau sebelum bumi terbentuk wujud satu kumpulan yg  mengawal alam semesta dgn menggunakan sumber tenaga cahaya hijau.kumpulan yg mengawal keselamatan alam semesta ini di namakan green lantern dan pada setiap sektor ( planet)  terdapat seorg green lantern yg mengawal keselamatan sektor itu.abin sur, green lantern sektor 2814 telah memenjarakan parallax, kuasa jahat dgn mengurung nya di planet ryut. di masa kini, parallax berjaya meloloskan dirinya dan 6 bulan kemudian dia membunuh 4 org green lantern dan memusnahkan 2 buah planet.dia menyerang sektor 2814 dan mencederakan abin sur, abin berjaya melarikan diri ke bumi tetapi dia cedera parah dan terdampar di satu kawasan.


juruterbang pandu uji pesawat, hal jordan yg baru sahaja menyambut hari jadi anak buahnya telah diculik oleh kuasa cincin abin sur, dia dipilih kerana komitmen & keberaniannya. dia dibawa ke tempat abin sur terdampar dan diberi cincin green lantern.dia menghubungi thomas utk membawanya pergi tetapi mereka diserang.hal menceritakan peristiwa itu kepada carol ferrs tetapi dia enggan mempercayai hal. di luar bar hal telah didatangi sekumpulan gangster dan dia yg tidak menyedari kuasa green lanternnya telah menyebabkan para gangster itu cedera parah.hal dibawa ke planet utama green lantern dan bertemu dgn kilowog, tomar re & sinestro. dia telah berlatih utk menggunakan cincin itu dgn membayangkan sesuatu di fikirannya dan mengunakan cincin tu utk merealisasikan nya.

dr hector hammond,seorg doktor yg hodoh telah dilantik oleh bapanya utk menjalankan bedah siasat ke atas mayat abin sur dan dia dijangkiti oleh virus kuasa ketakutan yg menyebabkan dia boleh membaca fikiran org lain dan menjadikan dirinya jahat,pada satu parti, hector cuba membunuh bapanya dgn mengawal helikopter yg dinaiki bapanya tetapi digagalkan oleh hal yg berjaya menggunakan kuasa green lanternnya . hal cuba mencuri hati carol dgn menggunakann  sut green lanternnya tetapi disedari oleh carol. hector berjaya membunuh bapanya . di OA sinestro diberitahu bahawa parallax dahulunya adalah seorg guardian, pengasas legasi green lantern tetapi dia terlalu taksub dgn kuasa kuning ketakutan yg menyebabkan dia menjadi obses dgnnya dan dia dikurung di planet ryut.sinestro yg terdesak meminta kebenaran utk menggunakan cincin yg dibuat dari kuasa kuning itu tetapi tidak dipersetujui. sekembalinya ke planet bumi hall berjaya menyelamatkan carl dari disuntik kuasa kuning oleh hector, parallax yg sudah sampai ke bumi telah mengambil nyawa hector kerana gagal membunuh hal, hal membawa parallax ke ruang angkasa utk mengelakkan bumi dari hancur berkecai, dia berjaya membunuh parallax dgn menolaknya ke matahari dan hal diselamatkan oleh kilowog, tomar re & sinestro. di OA hal diberi ucapan tahniah atas kejayaannya. tetapi sinestro masih menyimpan cincin kuning itu dan kadang2 sut nya berubah menjadi kekuningan.











cincin hijau

ryan reynold sbg hal jordan

blake lively sbg feris carol

peter sarsgaard sbg hector hammond

geofrey rush, menyumbang suara utk tomar re

mark strong sbg thaal sinestro

michael clarke duncan menyumbang suara utk kilowog.

temuera morrison sbg abin sur
parallax

No comments:

Post a Comment