Wednesday 28 August 2013

Pemandangan Dari Udara 'Lautan' Sampah,Tin,Khemah

Tempat di dalam gambar ini bukan tapak pelupusan atau pun pernah dilanda taufan,sebaliknya ialah bekas tapak festival muzik Reading, para pengunjung ada yang berkhemah berhari-hari di situ dan ada juga makanan masih elok yang ditinggalkan seperti makanan dalam tin atau pun tin beer. kebiasaanya sampah disini ialah puntung rokok,makanan yang tidak habis dimakan,barang-barang yang sengaja ditinggalkan.Jika ada barangan yang masih boleh digunakan seperti khemah,payung para pekerja pembersihan akan memberikannya kepada badan amal, untuk membersihkan tempat ini tidak cukup hanya dengan sehari masa 2 minggu diperlukan untuk membersihkan padang ini seperti sedia kala.

untuk melicinkan kerja, jentera kren yang mempunyai magnet akan digunakan untuk mengangkat peralatan seperti besi dan tin, pekerja pembersihan bernasib baik kerana cuaca pada masa ini tiada hujan jadi operasi berjalan seperti yang dirancang cuma suhu yang meningkat menjadi punca sampah berbau dan ini serba sedikit menjejaskan keselesaan. Seperti juga di malaysia, pihak penganjur juga ada mengingatkan pengunjung yang berkhemah supaya membawa pulang barangan mereka, tetapi ramai yang tidak mengendahkan arahan itu. Alasannya, peralatan seperti khemah itu murah dan jika ada festival di tempat lain pasti mereka akan membeli yang baru. Jangan terkejut kerana jumlah pengunjung yang berkunjung ke pesta ini ialah 90 000 orang.

bila tengok tapak ni, teringat aku masa event astro fiesta diadakan di padang politeknik sultan idris shah tahun ni, aku tak pergi sebab aku habiskan masa sabtu dan ahad di KL. Bila pagi isnin dalam perjalanan dari tapak parking kereta aku,ame,syed,abe dan radzie akan menghidu bau bekas makanan basi yang ditinggalkan. wow ! sudah 4 bulan aku tinggalkan sabak bernam, rindu siot zaman belajar dulu, bangun pagi kejut member, tunggu syed sampai rumah borak kejap dan dalam kelas dating.



No comments:

Post a Comment