Friday 8 March 2019

US : minyak murah, kereta murah

Harga minyak di Amerika Syarikat secara purata 60-85 sen seliter.

Tetapi ni secara purata lah. Umum kena tahu yang minyak petrol atau disebut 'gasoline' di US dijual dalam julat gelen. Standard gelen/gallon di Us ialah 3.7 liter se gelen/per gallon. Paling murah 2.40 usd segelen, paling mahal 3.50 usd.

Selain Us, sepengetahuan aku...negara-negara yang masih ikut sistem Imperial ni Liberia (koloni us), Myanmar (unik!). Yang lain lain tu aku tapasti. Umum perlu tahu Liberia tu asalnya koloni hamba kulit hitam Amerika yang diberi tanah untuk memulalan penempatan baru dengan cara mereka tersendiri. Sebab itulah bendera Liberia (Liberty = kebebasan) mirip dengan bendera Amerika! nama ibu negara, Monrovia pun sempena nama James Monroe. Itu Liberia kita faham lah, tapi yang Myanmar (Burma) ni aku tapaham. Kenapa bekas jajahan Inggeris pakai sistem Imperial tak ikut sistem metrik yang digunapakai secara meluas?? Myanmar stereng pun belah kiri, kontra dengan negara-negara bekas jajahan British lain yang stereng pemanduan di sebelah kanan.

Tapi dalam bahasa Inggeris disebut "driving on the left side of the road" untuk stereng sebelah kanan (British) manakala "Driving on the right side of the road" untuk stereng sebelah kiri (Amerika,Afrika,Asia & Negara2 Eropah lain)

Aduh jauh pulak aku melilau ni. Lari abes dari tajuk.

Di Us macam kita selalu tengok dalam tv, remaja umur 16 dah boleh ambil lesen memandu kereta! sementara itu di negara negara lain rata-rata umur 17. Itupun sebab kos untuk memiliki kereta agak mahal dan harga minyak yang tinggi juga menjadi sebab mengapa ramai yang umur 18 dan 20 tahun keatas baru nak memohon lesen kereta sebab kos memiliki lesen itu sendiri sudah mahal mencecah ribuan ringgit berbanding lesen motosikal B2 yang jauh lebih murah dan berpatutan.

Faktor transmisi pun boleh juga, di Amerika 95% kereta yang dijual di pasaran negara itu adalah transmisi otometik, itu sebab mengapa remaja mereka begitu cepat faham bagaimana memandu kereta.

Atas faktor harga minyak yang murah juga sebarang jenis food delivery dilakukan menggunakan kereta! berbeza dengan di Malaysia,Jepun yang menggunakan motosikal untuk cepat sampai, disamping menjimatkan belanja petrol yang mahal.

transmisi manual atau "stick shift" dalam bahasa Inggeris nya amat jarang ditemui dan satu perkara aneh dan janggal di sana. Pernah terjadi pencuri kereta "auto theft" gagal melarikan kereta kerana tidak faham bagaimana menggunakan transmisi manual/stick shift!! lucu bukan? ini yang unik tentang Amerika dimana sewaktu hari ujian memandu yang dikelola oleh DMV- Department of Motor Vehicle, si pemohon akan membawa kereta sendiri semasa ujian dan terpulang pada mereka untuk auto atau manual. Undang undang mereka juga fleksibel, lesen yang dikeluarkan boleh digunakan untuk auto dan manual! berbeza dengan undang undang negara lain yang lesen D manual boleh menggunakan 2 jenis transmisi tetapi lesen D auto hanya boleh digunakan untuk transmisi auto. Bagi yang mahu mencuba memiliki,memandu kenderaan manual, mereka perlu belajar sendiri atau diberi tunjuk ajar dari mereka yang berpengalaman. Tiada kelas khas yang disediakan.

Jangan terkejut jika warga Amerika yang berkelana ke negara luar sering disaman, kerana lesen kereta mereka juga sah untuk menunggang motosikal jenis moped/skuter !!! tetapi untuk motosikal ber CC besar seperti scrambler, superbike, chopper perlu memiliki lesen motosikal.

Di Amerika dibantu dengan geografi negaranya yang luas, budaya pemilikan kereta, harga minyak yang murah bukanlah satu lambang kekayaan jika remaja belasan tahun sudah memiliki kereta sendiri. Bagi yang tidak mampu, mereka biasanya menetap di dikawasan bandar-bandar besar yang mana pengangkutan awam lebih mudah didapati dan tidaklah begitu jauh hendak kesana kemari.

Harga kereta pun kompetitif dan mampu milik, rata kereta sedan, hatchback, compact berharga dibawah 30 ribu usd untuk model baru. Bagaimana pula dengan model lama? jauh lebih murah kerana budaya us yang menghargai kereta kereta lama.

No comments:

Post a Comment