Thursday 7 March 2019

Segmen Adik di 9

Lewat 2000an dan awal 2010an segmen adik di 9 yang keudaras setiap petang me njadi tontonan wajib kanak kanak dan remaja era itu. Bermula selepas pukul 2, slot itu menjadi kegemaran penulis kerana tiada Astro di rumah sewa. Hanya ada siaran percuma.

Apa yang penulis sempat tonton bersama rakan ialah Kappa Mikey, Cat Dog, Spongebob Squarepants,Blues Clues. Ada juga kartun lain penulis lupa kerana sejak 3 tahun lalu semua itu hilang ditelan zaman dan diganti dengan slot CJ Wow shop.

Sebelum itu, penulis mula alert dengan slot ini bila sinetron Mutiara Hati kerap dimainkan sewaktu pukul 5. Apabila adik perempuan penulis pada waktu itu yang menginjak usia tadika, dia kerap menghabiskan waktu menonton tv dan wonderpet menjadi siri kegemarannya. "Apa yang penting? Kerjasama!"
penulis ingatkan ini kata kata semangat yang dia belajar di tadika, tetapi ianya dipelajari dari rancangan kanak kanak itu. Wonderpet lantas menjadi fenomena baru dikalangan penonton tv tempatan. sehinggakan mereka yang tidak mengikuti rancangan itu pun terpengaruh dengan kata kata semangat 3 sekawan itu.

No comments:

Post a Comment