Sunday 10 March 2019

Minyak Rambut A1

Sejak 5-6 tahun ni para kaum lelaki mula beralih arah dari guna gel rambut ke pomade, minyak rambut yang berasaskan  air dan lilin.

Ditambah dengan trend rambut uppercut, pompadour, fade yang mula jadi ikutan ramai. Gel rambut biasa dah tentu tak relevan untuk rambut jenis begini. Perlahan lahan pomade mula menjadi pilihan ramai. Harganya agak mahal pada mulanya, penulis sendiri terkejut kerana satu tin pomade mencecah 24-28 ringgit. Sedangkan harga krim rambut, gel rambut jenama seperti Brylcreem, Elite, Safi rata rata dibawah rm 10 dan bawah 15 ringgit. Penulis yg tak berapa nak loaded pula membeli gel Hero, Revive yang murah dan mampu milik. Satu tiub gel harga masih rm5++ dan kalau beli di pemborong, hypermarket seperti Mydin dan Aeon Big (Carrefour) harganya lebih rendah.

Teringat penulis semasa kecil dahulu, minyak rambut A1 dijual pada satu bekas kecil harganya 50 sen. Tapi kini dijual pada harga 90 sen di kedai runcit. Minyak rambut A1 ni mmg berminyak dan melekit, nak mencucinya perlukan air dan sabun tangan. Tidak cukup dengan air sahaja seperti gel dan pomade berasaskan air.

Pengalaman penulis tinggal di Malaya, tidak pernah bertemu dengan minyak rambut A1 ini. Padahal kilangnya di Malaya.Bukan Sarawak, Sabah. Mungkin sebab minyak rambut Tancho lebih dikenali? sewaktu penulis di tingkatan 2, cikgu pernah melarang dari memakai minyak rambut jenis itu kerana tidak sah solat Zuhur dan Asar jika memakai minyak itu yang diperbuat dari lilin(wax) baunya pun kurang menyenangkan dari pengalaman penulis yang menghabiskan rm2.00 untuk minyak rambut itu.

Penulis juga ada mengugel samada minyak rambut A1 ini dikenali di Semenanjung Tanah Melayu, tetapi hasilnya mengecewakan.

No comments:

Post a Comment