Wednesday 15 June 2011

x men first class

filem prekuel kpd x men trilogy. jika difahami dengan teliti setiap jalan cerita filem ini adalah jawapan kepada persoaln yg ditimbulkan dlm filem x men trilogy.

cerita bermula dgn kisah hidup erik lensheer sorg remaja yg dipisahkan dari ibunya dan terpaksa hidup di kem tahanan  nazi.kuasa mutannya mula terserlah selepas dia cuba membengkokkan besi penghadang pintu yg kem itu.di sebuah rumah pula,charles pg ke dapur dan terjumpa ibunya dia kemudiannya membaca fikiran penyamar itu dan dia tahu yg ibunya tidak pernah ke dapur dan akhirnya mystique menunjukkan identiti sebenarnya.  dr.schmidt memanggil erik ke bertemu beliau utk menunjukkan kuasa nya tetapi erik tidak dpt melakukannya dan dia diugut dgn ibunya akan ditembak jika gagal lagi & akhirnya ibunya ditembak & selepas itu barulah erik dapat men-demo kan powernya di depan dr.schmidt.

setelah dewasa erik memburu dr schmidt utk membalas dendam & prof xavier  pula mula mempromosikan kajiannya tentang mutasi. di las vegas pula,agen CIA moira mctaggert mengintip ke kelab hellfire utk merisik segala aktiviti jahat sebastian shaw.dan di terlihat mutan di bilik rahsia yg sedang memaksa colone hendry dan kemudian azazel menteleporting kan col.hendry dan di televisyen dia mengisytiharkan yg USA akan membina sistem nuklear mereka di turkey. shaw kemudian membunuh hendry & menyatakan yg dia adalah dr schmidt dan menunjukkan punca kuasa kenapa dia kekal muda.

mctaggert cuba utk bekerjasama dgn prof x & raven. tetapi mereka tidak mendapat sokongan dari pihak atasan hingga lah seorg lelaki misteri menunjukkan minat utk menaja prof x. prof x memulakan misi nya dengan menjejak shaw & dia gaga utk membaca fikiran shaw.erik juga berjaya menjejak shaw pada mulanya dia gagal menandingi kuasa shaw.selepas itu dia hampir membunuh shaw tapi dihalang oleh prof x & mempelawa erik utk menyertai pasukannya.di makmal mereka bertemu dengan prof hank mccoy seorg genius dan mendedahkan sifat mutannya.dari situ bermula lah langkah mereka utk menjejak mutan yg lain. dan mereka berjaya merekrut angel salvadore,darwin,banshee,havok. prof x & erik merancang utk menangkap shaw tapi gagal dan shaw digantikan oleh emma frost dan markas mereka diserang oleh shaw & co. tetapi para mutan itu tidak dibunuh dan mereka ditawarkan sama ada kekal atau menyertainya. angel memilih utk menyertai shaw,kemudian darwin tetapi darwin membuat muslihat utk menyelamatkan angel dan dia dibunuh oleh shaw.

mereka kemudian berlatih di mansion prof x utk mengawal kuasa & prof hank berjaya mencipta serum utk merubah fizikal mutan kepada asal tetapi gagal dan dia berubah menjadi beast.dia turut mereka kostum utk mereka & jet stealth.mereka kemudiannya berperang dgn pakatan shaw & shaw terbunuh setelah kepalana ditembusi syiling yg diberinya kpd erik ketika di kem tahanan. erik mengambil helmet shaw dan selepas itu melancarkan perang ke atas tentera us & soviet tetapi dihalang oleh prof x. moira cuba menembak erik tetapi digagalkan dgn kuasa magnet nya & sebutir peluru telah terkena pada pinggang prof x, erik berjaya mengeluarkan peluru itu tetapi prof x telah lumpuh & erik menawarkan kpd sesiapa mutan yg ada disitu yg mahu menyertainya.dan disertai oleh angel,riptide,azazel,emma frost,& mystique. di babak akhir prof x memilih utk menamakan kumpulannya G MEN, moira pula menyarankan X MEN dan prof x bersetuju dgn nama X MEN itu.




prof charles xavier


erik lensheer,kemudian magneto


sebastian shaw

riptide,mampu menghasilkan kuasa angin puting beliung

azazel, mempunyai kuasa teleporting sama spt yg dimiliki nightcrawler

emma frost, mampu menjadi berlian

moira mctaggert, ejen CIA
alex summers, mempunyai kuasa tembakan api dari tgn & dadanya. adik beradik dgn cyclop
alex summers = havok






banshee, mampu terbang dgn meniup gelombang bingit dari mulutnya


angel salvador

angel,mempunyai sayap yg membantunya terbang


darwin, mampu menyesuaikan bentuk fizikalnya dlm apa jua keadaan






beast, seorg genius & mempunyai kekuatan fizikal setanding wolverine





prof.Dr hank mccoy,  bentuk asal beast.




No comments:

Post a Comment