Saturday 18 June 2011

arctic monkeys






arctic monkey asalnya band internet yg mula memperkenalkan muzik & lagu mereka di internet dan selepas mendapat perhatian mereka mula serius dgn perjalanan muzik mereka. berasal dari sheffield, england. asalnya band in terdiri dari 5 org tetapi pada 2002 glyn jones meninggalkan band ini dan pada 2006 pula andy nicholson pula pergi,jd tinggal la alex turner( vokalis,rythm guitar) jamie cook ( rythm guitar) matt helders (drum) & nick o malley ( bass).

nick,alex,jamie,matt
dgn berasaskan brit rock,indie rock,brit pop mereka mula mencipta nama & album debut mereka menjadi album debut yg paling pantas jualannya di uk mengatasi album debut oasis.dgn jualan melebihi 360 000 salinan dlm masa seminggu dan kekal menjadi rekod utk band ini sehingga kini. sebelum diorg melancarkan album humbug pada 2010 arctic monkey dilihat mempunyai kelompok peminat yg ramai di UK & luar negara tetapi tidak di amerika syarikat kerana audiens sukar utk memahami dgn jelas apa yg dinyanyikan oleh alex disebabkan loghat sheffield nya yg pekat dan juga cara nyanyian nya yg pantas.disebabkan itu mereka memilih utk bekerjasama dgn josh homme & james ford.dan perubahan ini dapat dilihat dgn lagu mereka dlm album humbug ini lebh perlahan rentaknya .

lagu-lagu mereka yg menjadi pilihan aku ialah:






i bet u look good on the dance floor, when the sun goes down,brianstorm,fluorescent adolesence,crying lightning,cornerstone,
alex turner

jimmy cook
nick O malley
matt helders

No comments:

Post a Comment