Thursday 16 June 2011

pirates of caribbean : on stranger tides

cerita dimulakan dengan joshamee gibbs pembantu kpd kapten jack sparrow yg bakal dibicarakan & dikenakan hukuman gantung. tetapi bila perbicaraan bermula hakim yg memberi hukuman itu sebenarnya telah di sembunyikan oleh jack dan dia menyamar sbg hakim itu. selepas hukuman diperintahkan jack telah menyelinap masuk ke dlm kereta kuda & bertemu dgn gibbs tentang ada seorg lg jack sparrow yg menyamar. dan jack telah merasuah pengendali kereta kuda itu kemudiannya mereka dikepung dan pengendali kereta kuda itu menipu mereka. jack dihadapkan ke istana dan menghadap king ferdinand & beliau memerintahkan jack supaya mencari air pancut awet muda yg terletak di sebuah pulau misteri.

tetapi jack yg kaya dgn muslihat enggan berkerjasama dan dia melarikan diri dgn melompat keluar istana & akhirnya dia gagal ditangkap tetapi seorg askar telah berjaya mengepungnya dan cuba utk menembak jack,tiba-tiba ayah jack, kapten teague muncul dan menembak askar itu. mereka kemudian berbincang mengenai krew kapal,laluan ke air pancut & jack yg palsu. selepas itu jack diserang oleh jack palsu dan dia hairan kenapa penyamar itu tahu skill lawan pedang nya dan akhirnya dia mengatahui yg penyamar itu adalah kekasih lamanya ,angleica. tiba2 tempat itu diserang oleh askar2 dan mereka melarikan diri. jack dipaksa utk menyertai kumpulan lanun angelica & bapanya,kapten blackbeard yg mempunyai kuasa voodoo yg hebat. di kapal queen anne revenge milik blacbeard jack dipaksa menjadi hamba & dia bertanya kepada krew kapal yg lain pernahkah mereka bertemu dgn kapten blackbeard dan mereka menjawab tidak dan kemudian mereka memberontak utk mengambil alih kapal itu tetapi gagal setelah kapten blackbeard muncul.smentara itu gibbs yg mengahafal peta ke air pancut itu telah membakar peta itu dan memberi pilihan jika dia dibunuh mereka tidak akan berjaya mencari air pancut itu.

di kapal queen anne revenge juga jack mendapat tahu syarat utk meminum air pancut awet muda itu dgn menyediakan 2 cawan perak & air mata duyung baru lah hajat itu akan tercapai. sampai sahaja di pulau misteri itu jack & lanun lain yg memberontak telah di letakkan di atas sebuah sampan dgn disuluh cahaya menara api utk menarik prhatian duyung .rancangan itu berjaya tetapi mereka berjaya menyelamatkan diri dan seekor duyung yg kemudiannya diberi nama syrena  cuba membunuh philip,seorg pendakwah telah berjaya ditangkap dan dia dibawa utk mengambil air mata duyungnya.philip bersimpati dgnnya yg telah menyelamatkan nyawanya dari dihempap batu. dan philip menyelamatkan duyung itu dari mati dgn memberi sedikit ruang akuarium utk dia bernafas dan mengangkatnya setelah dia gagal utk berjalan.dan mereka meneruskan perjalannan ke air pancut itu. jack telah diarahkan utk mencari cawan perak dan dia menemuinya bekas cawan tu di kapal juan ponce de leon dan dia terkejut kapten barbossa turut ada disitu utk mencari cawan perak itu tetapi setelah peti itu dibuka ianya kosong bermakna pihak sepanyol telah mendahului mereka.

barbossa ingin membalas dendamnya kepada blacbeard yg telah merampas & mengecilkan kapal black pearl ke dlm botol dan dia terpaksa mengorbankan sebelah kakinya utk menyelamatkan diri.jack dan barbossa berpakat utk merampas cawan perak dari kem tentera sepanyol  dan mereka berjaya . jack membawa cawan perak itu kepada blackbeard dgn beberapa syarat.syrena yg mula menyimpan perasaan kpd philip mula sedih seteah melihat philip diseksa dan dia mengalirkan air matanya.dan gibbs dibebaskan bersama kompas jack dan mereka menuju ke air pancut tetapi mereka telah dserang oleh tentera sepanyol dan tentera british dan pihak sepanyol memilih utk memusnahkan air pancut itu dan mengambil semula cawan perak dan membuang nya ke dlm air dgn menyatakan hanya tuhan yg maha berkuasa.krew kapal  blackbear berlari menyelamatkan diri dan dia ditikam oleh pedang beracun barbossa dan dia meminum air pancut itu utk menyambung nyawanya dgn mengorbankan nyawa anak nya angelica.tetapi jack menipu dgn memberi blackbeard air yg akan mengorbankan nyawanya dan akan memanjangkan hayat angelica.philip pula brjaya lari dan diselamatkan oleh syrena utk mengubati luka akibat ditikam. di hujung cerita jack membawa angelica ke sebuah pulau dan meninggalkannya di situ dan meneruskan perjalanannya bersama barbossa dan mencari jalan utk membesarkan smula kapal black pearl yg telah dikecilkan.
jack sparrow

angelica, kekasih lama jack sparrow.diakhir cerita dia menyatakan perasaanya kepada jac dan memberitahu dia mengandung anak jack tetapi jack enggan mempedulikannya

joshame gibbs, pembantu jack

hector barbossa yg kini kudung sebelah kakinya

syrena, duyung  & philip , pendakwah

captain teague,bapa kpd jack

oscar jaenada, nama nya dlm filem itu tidak dinyatakan dan berperanan sbg wakil kerajaan sepanyol  utk mengetuai angkatan perang memusnahkan air pancut awet muda

No comments:

Post a Comment