Friday 17 June 2011

Dream theater


dream theater atau teater impian diasaskan oleh 3 org rakan sekolej iaitu john petrucci,john myung & mike portnoy. pada asalnya nama mereka ialah MAJESTY.band bergenre progressve  metal ini ditubuhkan pada tahun 1985 ketika mereka masih menuntut di kolej muzik berklee. mereka memilih utk menamatkan pengajian utk meneruskan karier muzik mereka.

mereka terpaksa menukar nama majesty setelah ada satu lg band dari las vegas yg menggunakan nama yg sama dan mereka bakal dikenakan tindakan mahkamah jika tidak menggunakan nama lain dan DREAM THEATER dicadangkan oleh bapa mike yg juga mengusahakan sebuah teater kecil yg menggunakan nama DREAM THEATER.

dream theater di awal kemunculan mereka,john myung,mike portnoy & john petrucci

dream theater 2011: mike mangini,john myung,james la brie,jordan rudess,john petrucci.

trio pengasas dream theater   juga dikenali dgn skill masing spt mike yg berupaya bermain dua set dram pada satu2 masa dan di masukkan ke senarai rock drummer hall of fame, john petrucci pula di nobatkan oleh joe mclver dlm buku tulisannya 100 greatest metal guitarist sbg pemain gitar metal ke 2 terbaik,john myung pula diundi pemain bass terbaik sepanjang zaman melalui pola undian yg di keluarkan oleh music radar (sebuah laman web muzik).

selama 25 tahun sejak 1985 walaupun bertukar ahli kumpulan trio pengasasnya john petrucci,john myung & mike portnoy masih kekal bersama. tetapi pada 2010 mike mengundurkan diri dari dream theater utk menyertai avenged sevenfold menggantikan tempat mendiang james owen sullivan (the rev) kini (2011) dia tidak lagi  bermain utk avenged sevenfold. mike menyatakan yg dia meng ibaratkan dream theater spt bayi yg dijaga nya sejak 25 tahun lalu, die telah memberi sepenuh komitmen kepada bayi itu dan dia juga tidak mempunyai rehat yg panjang sejak 20 tahun lalu dan dia mencadangkan supaya mereka (dream theater) berehat sebentar sebelum menyambung kembali tour mereka,tetapi tidak dipersetujui oleh ahli yg lain dan mereka memilih utk meneruskan tour tanpanya.

mike juga mempunyai sebuah label  Ytse jam records yg menjual produk bootleg D.T spt rakaman konsert,demo tape & pelbagai lagi koleksi yg sukar didapati.



james la brie, vokalis

john myung,bassist

john petrucci,guitarist

jordan rudess,keyboardist

mike mangini,drummer

mike portnoy,ex drummer.dan juga pengasas dream theater
bekas ahli:

chris collins-vokalis
charlie dominici-vokalis
derek sherinian-keyboardist
kevin moore-keyboardist

No comments:

Post a Comment