Saturday 18 June 2011

the libertines



band  post punk,garage rock yg berasal dari england ini mula dikenali di arena under ground di england dan antara yg berpengaruh walaupun kurang mendapat publisiti dan kejayaan di arena mainstream & jauh sekali utk menembusi sempadan muzik amerika.

ditubuhkan di london oleh carl barat & pete doherty band ini turut disertai oleh gary powell & john hassall. mereka juga antara pioneer yg menghidupkan kembali garage rock di UK.tahun aktif mereka ialah di awal dekad 2000 -2004. selepas itu kesemua ahli membawa haluan masing2 dgn pete doherty menubuhkan babyshambles yg meneruskan kejayaan yg di ciptanya ketika bersama the libertines,carl barat & gary powell pula dengan dirty pretty things & john hassall bersama yeti.
carl barat,gary powell,pete doherty & john hassall
pada 2010 mereka kembali bersatu dan mengadakan tour bersama.tetapi pada 2011 carl barat tidak menyatakan rancangan masa depan mereka sama ada kekal bersama atau pun meneruskan kerjaya masing2.lagu-lagu mereka yg menjd pilihan aku ialah: what a waster,time for heroes, & cant stand me now.

pete doherty, vokalis & rythm guitar sering terlibat dgn pengambilan ganja
carl barat, lead guitar & juga vokalis ke2

john hassall,bassist

gary powell,drummer

No comments:

Post a Comment