Wednesday 23 November 2016

Bagaimana Jenama Besar Memasarkan Produk Mereka Di Rak Pameran Pasarraya

Teknik ini dinamakan ' Slotting Fees ' dimana pihak pengilang perlu membayar sejumlah wang kepada pengedar seperti pasaraya yang memiliki rangkaian menyeluruh di serata dunia,negara. Slotting Fees ini dianggap sebagai imbuhan untuk memastikan jenama-jenama mereka kekal utuh di rak pameran dan menjadi pilihan utama bakal pembeli yang memasuki seksyen itu.

Pihak pengilang juga diberi hak ekslusif untuk menetapkan bagaimana gaya pameran mereka itu, jenama produk mana ingin dipamerkan dan bagaimana susunan produk itu di rak jualan. Hak itu bukan terhad untuk rak jualan barang kering/bungkusan saja, ia juga untuk jenama-jenama mereka pada ruang sejuk beku/frozen seperti aiskrim, produk tenusu dan minuman.

Jadi sekarang kita faham bukan kenapa jenama-jenama gergasi ini sering mendominasi ?? Tetapi ada rangkaian pasarraya terkemuka yang menafikan dakwaan itu. Mendakwa mereka menggunakan cara lain.


No comments:

Post a Comment