Thursday 22 January 2015

Australia 0-1 Korea Selatan Piala Asia 2015

50 000 penyokong memenuhi stadium...dan Australia sebagai tuan rumah cuma memerlukan seri saja untuk menjadi juara kumpulan. Tidak banyak rombakan yang dilakukakan Ange Postecoglou dalam perlawanan terakhir peringkat kumpulan ini .


Tetapi sebaik saja perlawanan bermula Australia bermain di luar dari jangkaan semua, segala gerak serangan dilancarkan dari tengah dan bola dihantar kepada 2 orang penyerang. Berbeza dengan perlawanan terdahulu dimana Socceroos bermain menggunakan pemain sayap sebagai feeder kepada striker,target man. 


20 minit pertama, kedua-dua pasukan lebih banyak bermain secara berhati-hati. Australia lebih banyak menyerang dan mendominasi bola berbanding korea tetapi masih gagal menembusi gawang gol Korea Selatan. Korea Selatan berjaya menjaringkan gol setelah pertahanan Australia gagal mengawasi pergerakan Lee Keun Ho dengan tenang merembat ke pintu gol Australia dari penjuru padang dan ditolak kemas Lee Jung Hyup untuk gol pertama Korea.


Tim Cahill dimasukkan tetapi penjaga gol korea bertindak cemerlang menafikan segala percubaan Socceroos, perlawanan tamat dan Australia bakal bertemu China, manakala Korea bertemu Uzbekistan.


No comments:

Post a Comment