Tuesday 14 February 2017

Nottingham Forest Dan Sejarah Gemilang Mereka

Filem The Damned United membuatkan kami begitu respek pada Brian Clough, seorang pengurus yang tidak pernah berputus asa mencipta kejayaan. Berjaya membawa Derby County ke liga utama, dia dilantik menjadi pengurus baru Leeds United, pasukan hebat era 70 an yang sebelum itu dibimbing Don Revie, pengaruh Don Revie begitu hebat sehinggakan Clough gagal bertahan lama di Leeds. 

Berkelana ke kelab divisyen 3, Clough merasakan dia tidak ada rasa semangat yang jitu di situ, tawaran daripada Nottingham Forest diterima dan dari situlah bermulanya era gemilang Nottingham Forest sehingga menjulang 2 kali kejuaraan Piala Eropah/ UEFA Champions League berturut-turut dan sehingga kini tiada kelab Britain mampu mengulanginya. Tidak dilupakan juga peranan Peter Taylor yang menjadi bayang-bayang kepada Clough. Sehinggakan Clough digelar ' Pengurus Inggeris Terbaik Yang Tidak Pernah Dilantik Menjadi Pengurus England '

Disini disampaikan secara ringkas beserta lukisan tentang Clough semasa di Nottingham Forest. Nottingham Forest juga pernah melalui era gelap tersingkir ke liga bawahan, kemudian mereka bangkit semula kembali ke liga utama yang telah dijenamakan semula sebagai EPL. Pada musim debut mereka di EPL, mereka menduduki tempat ke 3 satu pencapaian yang cukup baik untuk pasukan yang baru naik pangkat.  


No comments:

Post a Comment