Thursday 9 February 2017

Eksport Terbaik Sevilla

Jika tiada dominasi Barca dan Real pasti Sevilla kini antara pencabar utama La Liga selain Atletico. Pada dekad yang lalu Sevilla mencipta rekod tersendiri apabila memenangi Uefa Cup/Europa League 2 kali berturut-turut. Tetapi rekod cemerlang itu gagal diterjemahkan dalam kempen liga.

Begitu juga di dekad ini, mereka kembali mencipta rekod baru apabila menjuarai Europa League untuk 3 musim berturut-turut dan menjadi kelab terbanyak memenangi kejohanan itu sebanyak 5 kali. Sevilla dikritik kerana walaupun layak ke Champions League, mereka masih gagal melepasi saingan peringkat kumpulan dan bermain semula di Europa League di musim yang sama dan menjuarainya. Musim ini sedikit bertuah untuk mereka apabila berjaya layak ke pusingan berikutnya.

Sevilla juga terkenal dengan sistem scout mereka yang berjaya mencari pengganti tepat mana-mana pemain yang dijual ke kelab lain. Mereka juga seperti tidak terjejas dengan penjualan mana-mana pemain ke kelab lain malah mengaut keuntungan lumayan. Mari kita lihat bekas pemain-pemain Sevilla yang dijual ke kelab lain mencapai kemuncak karier mereka.


No comments:

Post a Comment