Saturday 11 March 2017

Bintang Bolasepak Yang Tidak Mewakili Negara Kelahiran

Bolasepak Malaysia pada hari ini sibuk mencari pemain-pemain yang memiliki susur galur keturunan Malaysia untuk dinaturalisasi dan dipilih mewakili Malaysia. Malangnya, majoriti dari mereka tidak bermain secara profesional pun di negara tempat mereka menetap. Rata-rata bermain di liga daerah yang bertaraf semi pro & amatur.

Ditambah pula kehadiran mereka hanya untuk bermain secara profesional disini dan ditawarkan gaji yang tak masuk akal dengan bakat & taraf permainan mereka. Pemilihan mereka ke skuad kebangsaan pun langsung tidak membantu, apatah lagi menambah baik mutu permainan. Dikala pasukan negara sering menjadi bahan ketawa apabila seri dan kalah bertemu negara-negara kerdil.

Jika mereka benar-benar bagus sudah pasti mereka tidak mencari negara atuk-nenek, moyang, ibu ayah mereka. Pastinya mereka memilih untuk mewakili negara dimana mereka bermastautin. Contoh yang jelas sekali ialah David Alaba, bermain untuk Bayern Munich dia berketurunan Filipina dan Nigeria tetapi mewakili Austria, negara dia membesar. Radja Nainggolan, pemain AS Roma ini bapanya orang Indonesia, tetapi sejak dia kecil dibesarkan oleh ibunya seorang diri dan memilih mewakili Belgium. Lee Nguyen pula berketurunan Vietnam tetapi terlebih dahulu menyahut seruan mewakili negara Uncle Sam itu.


No comments:

Post a Comment