Sunday 20 September 2015

Bagaimana Dallas Cowboys Menjadi Francais Sukan Paling Bernilai ?

Baru-baru ini majalah Forbes telah mengeluarkan statistik pasukan paling bernilai di dunia 2015, Paling mengejutkan ialah bukan Barcelona, Real Madrid yang menduduki tangga teratas tapi pasukan American Football, Dallas Cowboys menduduki tangga pertama dengan nilai 4.00 Billion US Dollar jauh meninggalkan Barca dan Madrid yang masing-masing bernilai 3.16 & 3.26 Billion Usd.

Dallas Cowboys juga menjadi pasukan NFL ( National Football League ) paling bernilai dengan mengenepikan pesaing utama, New England Patriot 3.20 Billion.  Selain memegang rekod dunia, Dallas juga menjadi francais sukan paling bernilai di Amerika Utara apabila mengatasi pasukan besbol New York Yankees pada harga 3.20 Billion.

Untuk pengetahuan semua, Dallas Cowboys sudah lebih 20 tahun tidak memenangi SuperBowl, iaitu kejuaraan ulung American Football yang menemukan pasukan-pasukan terbaik dari NFL & AFL, 2 liga utama American Football. Agak unik, AFL hanya popular di kalangan negara-negara Amerika Utara tetapi masih mampu bersaing dengan francais bolasepak yang popular di serata dunia.
Jangan terkejut jika Dallas Cowboys bernilai billion dollar kerana pasukan-pasukan lain dalam NFL,AFL juga ada yang bernilai mencecah 1 bilion. sila baca disini



No comments:

Post a Comment