Thursday 20 October 2016

Senarai Pembelian Termahal Pep Guardiola

Pep Guardiola amat disanjung kerana genius taktikalnya yang membawa kejayaan mutlak kepada Barcelona dan Bayern Munich. Tetapi bagaimana pula dengan pembelian pemain ? Pep tidak takut untuk berbelanja mahal tetapi pulangan yang diterima hasil pembelian itu seakan-akan tidak mendatangkan hasil seperti diharapkan pada tag harga perpindahan pemain.

Semasa di Barcelona, Pep sentiasa menjadikan Carles Puyol - Gerrard Pique - Xavi Hernandez - Andres Iniesta - Lionel Messi sebagai pemain tunjang utama pasukannya. Hanya Pique yang dibeli dari Man Utd itu pun pada harga kurang dari 10 juta. Selebihnya mereka yang dibawa masuk dari sistem akademi La Masia.

Di Munich pula, Pep masih lagi bergantung harap pada pemain sedia ada seperti Philip Lahm, Manuel Neuer, Arjen Robben, Frank Ribery, Tomas Mueller - mereka ini pemain-pemain yang dibawa masuk oleh pengurus terdahulu. Bagaimana pula dengan pemain-pemain yang dibeli oleh Pep pula ?? Lewandowski dan Alonso dibeli pada harga paling murah, secara percuma dari Dortmund dan 4 juta dari Madrid, mereka ini membuktikan kualiti mereka di atas padang jauh lebih bernilai dari harga perpindahan mereka.


No comments:

Post a Comment